Hjalmar Söderberg ~ ”Pälsen”

Vad handlar novellen om? Vilka är karaktärerna, vilka relationer har de till varandra?
Varför heter texten ”Pälsen”? Vad är det som gör pälsen så viktig i texten?
När är texten skriven och vilka tidstypiska drag finner du?
Vad är det som gör att texten är läsvärd i dag?

Pälsen är en berömd novell av Hjalmar Söderberg som utgavs år 1898. Likt August Strindbergs novell ”Ett halvt ark papper” så är det en mycket kort och intensiv novell men med djupare beskrivning om karaktärer och innehåll. I novellen rör det sig om tre karaktärer som bygger upp handlingen. Det är huvudpersonen doktor Henck, häradshövdingen och nära vännen Richardt samt doktorns hustru Ellen Henck. Historien handlar om den fattiga doktorn, Gustav Henck som ska låna en liten slant av häradshövdingen Richardt på julaftonen. Gustav är riktigt gammal och började acceptera för sig själv att det här måste vara den sista julen för hans del.  Eftersom Richardt och doktorn var så nära vänner så blev han varje år inbjuden till parets hem för att fira julafton. När Gustav gick över Stockholms kvarter till Richardts lägenhet så halkade han på en hal yta och for om kull. Samtidigt kom en häst och vagn farandes mot honom, men kusten han turligt nog svänga förbi honom. Oturligt nog nudda ena hjulet doktorns axel, så sömmen gick av. Gustav var oskadd, men hans jacka var som sagt trasig. Han traskade vidare till Richardt där han fick låna pengarna och dessutom Richardts päls för att inte frysa på tillbakavägen samt dölja den trasiga sömmen. Gustav hade länge anat sin hustrus vänlighet mot Richardt. Ellen verkade inte gilla Gustav lika mycket som förr i tiden eftersom han nu var fattig. Den rike Richardt verkade mer attraktiv i hennes ögon. Svar på tal fick Gustav då han blev hjärtligt välkomnad med kramar och pussar av Ellen. Det visade sig att Ellen trodde att det var Rickardt som kom och de hade tydligen haft ett hemligt förhållande, precis som Gustav hade misstänkt. Gustav löste situationen flitigt och spelade med för att sedan visa sitt missnöje diskret framför middagen.

Detta förklarar ganska bra hur det var förr i tiden när det gäller kärlek och pengar. En päls var något så mäkta exklusivt att bära under slutet av 1800-talet. Det gav ett starkt överklassintryck som lockade på kvinnorna (om man var av det manliga könet). En kvinna ville generellt helst ha en rik karl så hon också kunde få känna av överklass och kanske bära egna pälsar. Därför var det självklart att prinsessor och dylikt auktionerades ut till högst bjudande, för att tillfredsställa kvinnans behov om att ha en rik man. Just detta pratade jag om lite mer djupgående i min analys om Gustav Frödings dikt ”En kärleksvisa”. Det var just detta som skedde i novellen. Ellen drogs mer mot en rikare karl, än sin gamla fattiga man.  Min poäng är att kärleken inte spelade någon roll, utan bara förmögenheten. Det enda hon såg framför sig var pälsen och inte vilken man det var. Det var som om att hon blev förälskad med rikedomen.

Bortsett från själva omständigheten med att de färdas med häst och vagn, lånar enstaka hundringar som var en förmögenhet och har uråldriga titlar så är det lätt att relatera historien till nuet. Otrohet förekommet allt vanligare idag i alla åldrar. Pälsar är fortfarande väldigt exklusiva och dyra, men är absolut inte lika dominerande nu då det anses som fel att bära päls, då den kommer från ett fint djur. Jag kan tänka mig att vi fortfarande dras mot rikedomar, men nu spelar faktiskt personligheten mer roll, vilket är bra så vi inte låtsas vara blinda. Den största faktorn för att vi läser denna novell än i dag är såklart otroheten. Det kan förekomma även fast man ingått äktenskap. Gustav hade ju märkt av att hustrun uppskattning hade sjunkit stegvis ju gaggigare han blev. Det handlar om att kämpa för att behålla den man har. Det finns fler fiskar i havet och bara för att man ingått äktenskap så behöver inte det i praktiken betyda att man ska spendera resten av livet med varandra. Ingen kan förutse framtiden, utan man får ta dagen som den kommer.

Om dajms
Jag blev tvingad av min mycket stygga lärare att skapa en blogg för att logga av bokprojektet i Svenska B. Jag läser Singoalla av Viktor Rydberg, som skrevs mellan romantiken och realismen 1857.

3 Responses to Hjalmar Söderberg ~ ”Pälsen”

  1. sweetypeety skriver:

    Hej Daniel!
    Fint inlägg!
    Jag tänkte säga lite saker om det du diskuterat och det första är det här med att frun Ellen föll för Richards rikedom. Jag kan tänka mig att det kanske var mer än bara rikedomen som spelade mer där? Som många gifta och par kan jag tänka mig att vissa har sina dalar och kullar. Såklart ska man kämpa för det man har men Ellen var kanske nyfiken på någonting annat, utanför äktenskapet. Hon kanske mer trånade efter själva mystiken i en otrohetsaffär än själva rikedomen i mannen hon hade affären med? Jag säger inte att det var rätt av henne, självklart är det fel att vara otrogen, men jag säger att hon kanske ville ha lite nyfunnen spänning. Å andra sidan finns det olika sätt att uppleva spänning, men jag tror inte att tillexempel ”Bungy Jump” var så tillgängligt under den här tiden.

    Sedan undrar jag över det du skriver i slutet, jag citerar: ”Det handlar om att kämpa för att behålla den man har. Det finns fler fiskar i havet och bara för att man ingått äktenskap så behöver inte det i praktiken betyda att man ska spendera resten av livet med varandra. Ingen kan förutse framtiden, utan man får ta dagen som den kommer.”
    Handlar inte äktenskap just om att man lovar varandra trohet tills döden skiljer två personer åt? Handlar det inte om att ha tillit i kärleken man hyser för varandra och kämpa för att hålla kärleken vid liv in i det sista? Jag vet inte hur det fungerar då jag inte är gift, men jag säger att jag skulle gifta mig med personen jag skulle kämpa dag och natt för. Att ta dagen som den kommer känns lite ”vagt” för att just finnas i ett äktenskap.
    /Elin

    • danielsingoalla skriver:

      Grejen är att ingen kan förutse framtiden. Javisst, man kanske är dödskär och lovar att vara en trogen vid bröllopet, men kommer det vara samma dragning 30 år senare? Det förekommer att vissa tröttnar och ingår skilsmässa. Jag tror att Ellen tröttnade och tyckte det var jobbigt att Gustav var fattig.

  2. kastriot1800talet skriver:

    Bra att du både redogör för novellens innehåll samtidigt som du reflekterar över hur det var på den tiden, att päls i det här fallet var exklusivt och hörde till ett överklassintryck som imponerade. Du väver också in i det sista stycket till hur det är idag gentemot då, det gör du bra. Nice price :)

Kommentera

Följ

Få meddelanden om nya inlägg via e-post.

